Katinka van Houwelingen | Hotel Minerva

Introductie door SPARK

SPARK gelooft dat iedereen een positieve bijdrage kan leveren aan de samenleving en dat er kansen en mogelijkheden liggen rondom maatschappelijk bewust ondernemen. Hotel Nieuw Minerva geeft hier duidelijk handen en voeten aan en pleit voor een open en uitnodigende houding naar mensen die wat verder weg staan van de arbeidsmarkt. Lees hieronder het verhaal van Katinka van Houwelingen.

 Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Katinka van Houwelingen en ik run samen met mijn partner ons hotel Nieuw Minerva in hartje Leiden.
Van huis uit ben ik bankier maar ruim 5 jaar geleden heb ik besloten dat ik ‘wat anders’ wilde doen.
Ik nam een sabbatical en deed in de tussentijd een paar klussen in het hotel. De rest is geschiedenis.

Wat maakt Hotel Nieuw Minerva bijzonder?

Bij ons staat service en persoonlijke aandacht voor gasten altijd voorop. Er is 24/7 iemand aanwezig en we werken nog met ouderwetse sleutels.

Ons team is een kei in het onthouden van namen en hotelgasten voelen zich bij ons dan ook eigenlijk altijd meteen thuis. Dat gevoel wordt ondersteund door de inrichting van de lobby en kamers in een ongedwongen sfeer. We zijn absoluut professioneel maar wel informeel en dat wordt duidelijk gewaardeerd door onze hotelgasten. 

Waar ben je trots op?

Dat we als hotel en team de coronacrisis hebben doorstaan en er sterker uitgekomen zijn. Iedereen droeg en draagt hierin haar/zijn steentje bij en we kijken vol vertrouwen naar de toekomst.

Wat doe je aan maatschappelijk bewust ondernemen?

Wij doen aan Onbewust Maatschappelijk Ondernemen. We doen het automatisch, het is voor ons niet iets waar we bewust bij stilstaan.

Zo hebben we meerdere medewerkers (waarvan sommigen inmiddels al best lang bij ons werken) die voor de liefde naar Nederland zijn gekomen.

Ze spraken niet of nauwelijks Nederlands maar wij hebben ze een kans gegeven hun leven hier op te bouwen, de taal te leren en te integreren.
Je zou het aan deze mensen zelf moeten vragen, maar volgens mij hebben ze allemaal hun draai gevonden.

Welke tips heb je voor organisaties die (meer) aan maatschappelijk bewust ondernemen willen doen?

Gewoon doen. Ik merk dat er vaak schroom is bij mede-ondernemers om mensen die wat verder van de arbeidsmarkt staan een kans te geven. Er is dan angst voor de reactie van gasten of klanten en dat is niet nodig. Leg duidelijk uit wat de situatie is en mijn ervaring is dat onze gasten het in ieder geval altijd prima begrijpen. En het ook zeker positief waarderen.