Roy Zitman | PLNT

-Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Roy Zitman en ik ben algemeen bestuurslid bij SPARK, naast mijn werk bij PLNT Leiden, het Leidse centrum voor innovatie en ondernemerschap. Daar ben ik hoofd bedrijfsvoering en houd ik mij dagelijks bezig met de strategie en de dagelijkse bedrijfsvoering van onze organisatie.

 

-Wie of wat is een inspiratiebron voor jou?

Persoonlijk heb ik niet één inspiratiebron maar haal ik mijn inspiratie uit veel verschillende dingen van groot tot klein. Binnen wat wij doen als PLNT noem ik als inspiratiebron wel vaak Boyan Slat. Een mooi voorbeeld van iemand die zelf tijdens een vakantie in Griekenland schrok van de hoeveelheid plastic in zee, hier een profielwerkstuk over schreef en doorging met zijn idee om dit op te lossen. Dit ontwikkelde zich door tot ‘The Ocean Cleanup’, een organisatie die inmiddels ruim 30 miljoen dollar op heeft gehaald en innovatieve oplossingen ontwikkelt om het probleem van plastic in oceanen te bestrijden. Ik hoop dat we bij PLNT meer van dit soort ideeën (en mensen) kunnen ondersteunen om dit soort startups (of projecten) te realiseren, óf een leerzaam traject te hebben doorlopen en daar wijzer uitkomen mocht het niet lukken. Dan komt er namelijk vast een volgende keer waarbij je eerdere ervaring kunt gebruiken en wél tot een succesvolle oplossing kunt komen.

 

-Wat maakt dat je bestuurder bent geworden bij SPARK?

Vanuit alles wat we doen bij PLNT vond ik het een waardevolle verbinding. Door zelf bestuurder te worden bij SPARK leg ik automatisch de verbinding met alles wat hier gebeurt maar ook vooral andersom. Ik wil niet alleen zelf waarde proberen toe te voegen door in het bestuur van SPARK te zitten maar ook die waarde mee terug nemen naar PLNT, zeker omdat we daar aan de basis staan van toekomstige (grote) ondernemingen. Jong geleerd is oud gedaan zal ik maar zeggen :).

 

-Waar moet de lezer PLNT van kennen?

PLNT heeft in de afgelopen zes jaar een cruciale rol in het startup ecosysteem ingenomen in de regio Leiden. Ons doel is om als het ware een ‘voedingsbodem’ te zijn voor het ontstaan en de ontwikkeling van nieuwe ideeën (of impactvolle projecten). Bij PLNT bieden we programma’s, events, netwerk, financieringen en een community om ideeën uit te laten groeien tot een startup of reeds bestaande startups te helpen in de eerste ontwikkeljaren. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van PLNT het bieden van programma’s aan studenten om ondernemende vaardigheden te leren en om de mogelijkheden van ondernemerschap als carrière-optie te onderzoeken.

 

-Wat doet PLNT aan maatschappelijk bewust ondernemen?

PLNT is zelf een faciliterende organisatie en wij realiseren de meeste impact door maatschappelijk bewust ondernemen mee te nemen in onze programma’s, maar zelf werken we ook veel mee aan projecten waar MVO de grondslag van is. Zo hebben we meerdere projecten in Ivoorkust en Senegal gedaan waarbij ‘frugal innovation’ de rode draad vormde  (slimme, simpele en betaalbare oplossingen voor bestaande problemen). Hierbij delen we dus de kennis met minder ontwikkelde landen om ook daar een ‘innovatieve mindset’ te creëren en door het trainen van de trainers daar. Maar ook lokaal door bijvoorbeeld het opzetten van ‘The Field’ in de duurzaamste kilometer, waarbij we een paviljoen en drie tiny offices hebben gerealiseerd volledig uit hergebruikt materiaal. Hierbij betrekken we meerdere partners uit de regio die ook op deze manier meer bewust worden van deze onderwerpen, waarbij de impact zichtbaar blijft in hun toekomstige werk.

 

-Welke tips heb je voor organisaties die (meer) aan maatschappelijk bewust ondernemen willen doen?

Ik denk dat er nog steeds een beetje een stigma kleeft aan maatschappelijk ondernemen, hoewel het de laatste jaren wel steeds beter wordt. Veel bedrijven zien alleen nog extra kosten maar hier liggen ook zeker grote kansen om opbrengsten te vergroten. Zeker bij nieuwe generaties heerst een sterke voorkeur voor duurzame en sociale producten en bedrijven die hier uit intrinsieke motivatie iets mee doen kunnen hier bijvoorbeeld een sterk imago voordeel uit halen. Maar er zijn ook vanuit bedrijfsvoering zelf vaak grote voordelen te halen. Een win-win situatie is dus vaak zo gecreëerd. Dit is overigens ook iets waar we bij PLNT soms bedrijven mee helpen. Met specifieke trainingen en sessies helpen we bedrijven of afdelingen tot het komen aan creatieve en innovatieve oplossingen. Hiervoor en ook voor andere leuke ideeën kun je mij altijd benaderen.

PLNT Festival – 2 september 2021 | © Daniel Verkijk